FRA-lagen, kommer det något gott ur den?

                           



                                                       "Det här lagförslaget, alltså lagförslaget självt,
                                                                är det största hotet mot demokratin 
                                                              som någonsin existerat i efterkrigstid."
                                                                     
                                                                                                           /
Rick Falkvinge, Partiledare-piratpartiet


Jag sitter här och läser om FRA-lagen, alltså lagen som ska tillåta staten massavlyssning, och det enda jag kan tänka på är terrorister, korruption och paranoia. Men inte som något som lagen kommer motverka utan något som kommer att komma i och med en sådan lagändring. Den 18 juni röstar riksdagen på fullaste allvar om den nya lagen och det är bissart och sjukt att det har kommit att gå så långt.

De säger att det är för att skydda Sverige mot yttre hot, jag tror inte att Sverige har så stora hot från omvärlden att det här ska vara nödvändigt, i vart fall har inte jag märkt något. Tror även att både de inre och yttre hoten skulle komma att öka med möjligheten till avlyssning av alla. Dig och mig.

Att avlyssning bara ska ske av sådan trafik som färdas över Sveriges gränser är humbug, för det gör den mesta trafiken, även ett sms mellan dig och en kompis.

Om den här lagen röstas fram i övermorgon kommer det att innebära att alla mina mail, alla mina blogginlägg, sms och telefonsamtal inte längre är mellan den person jag pratar med och mig själv, utan också mellan staten.

Jag är rädd och jävligt förbannad.

Kommentarer
Postat av: Oskimon

Falkvinge är ett hot mot demokratin. Avsattes inte han när han förskingrade pengar från partiet för ett par år sen? Skönt att se att dom har ett förlåtande sinnelag. Annars fin ironi(?) i nakenfisbild och text om bevarat privatliv. Se till att uppdatera nu så jag har nåt att läsa.

C. Oscar Nygren - Oförskingrande chefredaktör


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0