Väg 126 och grillad kyckling

På resande fot, mot det platta landskapat i söder, dit är jag på väg i skrivande stund. Det är skymning, snart är det mörkt, det går snabbt nu, kanske stjäl vi en minut, vi åker ju ändå neråt. Väg 126 mot Alvesta.

Mina morföräldrar har en stuga i skåne, Skepperöd, jag har inte varit där på flera år men nu ska jag ut i skogen igen, jag längtar! Det ska bli härligt att göra absolut ingenting under helgen, åka vart man vill, om man vill. Till Kåseberga och köpa rökt fisk, till Ystad och gå vid stranden med hundarna och sitta på den inglasade altanen och tyst se på när rådjuren kommer ut ur skogen för att beta av gräset, daggen, frosten är det väl nu. Mysa upp med familjen i soffan och en kopp té. Jag saknar väldigt att umgås med dem när man inte bor hemma längre.

Kommande vecka är det lov, det ska bli skönt, men jag kommer förmodligen ändå vara uttråkad till tusen efter bara ett par dagar. Lova ska skaffa katt, på lördag, jag ska hälsa på med inflyttningspresenter till kissarna, mest för min skull antar jag. Jag vill ha en hund, en siameskatt, en iller, en dumboråtta och... det är nog bra där, så länge. Jag måste antingen bo på landet eller öppna ett zoo när jag blir stor. Ja, för jag är inte stor nu, inte vuxen i alla fall, för det vill jag inte. Jag fyller tjugo snart, det vill jag. Jag vill ha presenter, ett sånt där ritbord till datorn, kanske ett stativ till kameran, och en blixt vill jag ha! Hmm, spa låter skönt, massage.

Nu kör vi in i Alvesta och jag funderar på vad jag ska skriva om det, än så länge ser det rätt menlöst ut, Mehilns blommor, hus, hus och hus. Oh! En rondell! Nej, det var bara en korsning. Jag är sugen på grillad kyckling, undrar om de har det här?

Nu har solen gått ner långt, alltig är siluetter mot en brinnande himmel, i ryggen har vi en iskall fullmåne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0